Search Engine Optimization Azaz Keresőoptimalizálás
Talán mondanom sem kell, de a SEO nem magyar kifejezés. Ez egy angolból átvett rövidítés ami magyarra lefordítva annyit tesz, hogy keresőoptimalizálás. A SEO csakúgy, mint a webfejlesztés vagy a webdesign egy külön szakma. Nade mit is csinál egy ilyen szakember? Dióhéjban az ő feladatuk az, hogy optimalizálják a webhelyeket, weboldalakat és tartalmakat annak érdekében, hogy magasabb helyezést érjenek el a keresőmotorokban, például a Google-ban.
A SEO olyan technikák összessége, amelyek célja egy weboldal tartalmának megjelenítése, pozicionálása és relevanciájának javítása a keresési eredmények között. Ez a tartalom lehet szöveges tartalom, pl. cikkek, videók, képek, helyi vállalkozások adatai és egyéb elemeket.
Mivel a keresés a legáltalánosabb módszer amelyen keresztül az emberek felfedezik és hozzáférnek az online tartalmakhoz, a SEO használata elengedhetetlen, hogy az általunk közölni akart tartalom megtalálható legyen a nyilvánosság számára.
Hogyan működnek a keresőmotorok?
Annak érdekében, hogy megértsük, hogyan működik a SEO, létfontosságú, hogy alapvető ismeretekkel rendelkezzünk a keresőmotorok működéséről. A keresőmotorok feltérképező robotokat (más néven pókokat) használnak arra, hogy információkat gyűjtsenek az interneten keresztül az adatbázisaik, úgynevezett „indexeik” feltöltéséhez. A feltérképező robotok egy ismert weboldalról indulnak ki, majd követik az adott oldalról más oldalakra mutató linkeket.
Ha például egy olyan oldal, amelyet a Google már indexelt a kerékpárok témájában (pl. kerekparok.hu), belső linkeket tartalmaz a webhely további oldalaira, például az országúti, hegyi és gyerek kerékpárok számára, akkor a Google a megadott linkeken keresztül feltérképezheti ezeket az oldalakat.
Eközben, ha a Kerékpárok.hu egyik cikke a kerékpározás jótékony hatásairól szóló index.hu-n megjelent cikkre hivatkozik, a Google a linken keresztül feltérképezheti az index.hu cikkjét, ezáltal felfedezve és potenciálisan indexelve a tartalmat.
A felfedezett oldal tartalma, valamint a feltérképező robot által a kerékpár.hu-ról az index.hu felé követett linkek kontextusa segít a Google-nak megérteni, hogy miről szól az oldal, és hogyan releváns az adatbázisában szereplő összes többi oldal számára.
Ha történetesen Ön az az újságíró, aki az Index.hu-n A kerékpározás jótékony hatásairól szóló cikket írta, az a tény, hogy egy kerékpárokkal foglalkozó weboldal hivatkozik a cikkjére, azt jelzi a Google számára, hogy kapcsolat lehet az egészséges életmód, a kerékpározás valamint a kerékpár vásárlása között. Ezek a szemantikai kapcsolatok nagyban segítik a Google-t annak meghatározásában, hogy mely találatok jelenjenek meg a keresőközönségtől kapott egyes lekérdezéseknél.
Az, hogy egy kereső mennyire sikeres az attól függ, hogy az internetezők az igényeiknek megfelelőnek találja-e a keresés eredményeit.
Minél több linket talál egy keresőmotor, például a Google, amely egy adott típusú tartalomról egy adott forrásra mutat, annál biztosabbá válik, hogy a hivatkozott erőforrás (weboldal) releváns bizonyos keresési lekérdezések szempontjából. A keresőmotor ezután megállapítja, hogy ez az erőforrás megérdemli, hogy magas rangsorolást kapjon, amikor az emberek ezeket a lekérdezéseket végzik.
A SEO-nak három fő kategóriája van: on-page SEO, off-page SEO és technikai SEO, amelyek mindegyike együttesen segít a keresőmotoroknak felfedezni, indexelni, megérteni és rangsorolni a tartalmat. A következőkben többek között ezekről is lesz szó.
Miért fontos a SEO?
A fontosságának egyik jelentős oka az, hogy segít a weboldalaknak, webshopoknak és különböző webes tartalmaknak megjelenni a keresőmotorok által megjelenített eredmények között. Az olyan keresőmotorok, mint a Google és a Bing, saját módszerekkel rendelkeznek arra, hogy hogyan jelenítsék meg a tartalmakat amikor a felhasználó egy lekérdezést (keresést) ír be a keresőbe, az alábbihoz hasonlóan:
Egy ilyen lekérdezésre válaszul a keresőmotorok sokféle eredményt adhatnak vissza. Nézzük meg kicsit részletesebben milyen típusúak is lehetnek ezek a találatok:
1. Hagyományos organikus eredmények
A Google legismertebb eredményei a hagyományos organikus találatok, amelyek egy weboldal oldalaira mutató linkekből állnak, amelyeket a Google algoritmusai alapján meghatározott sorrendben rangsorolnak. Ezek az algoritmusok olyan képletek halmaza, amelyeket a keresőmotor arra használ, hogy meghatározza a lehetséges eredmények relevanciáját a felhasználó lekérdezésének szempontjából.
Az „organikus találat” kifejezést a keresőmotorok, például a Google vagy a Bing, találati listájában szokták használni azokra az eredményekre, amelyek nem fizetett hirdetések.
Korábban a Google 10 organikus találatot tartalmazó oldalt adott vissza minden lekérdezéshez, de ez a szám most nagyon eltérő lehet, és a találatok száma attól függően változik, hogy a felhasználó asztali számítógépet, mobiltelefont vagy más eszközt használ. A hagyományos organikus találatok felépítése a következő.
Minden bejegyzésnek van:
- címe
- leírása
- a forrásra mutató linkje
- egyéb jellemzői pl. dátumok és további linkek
A Bing hagyományos organikus találatai felépítésüket tekintve hasonlóan néznek ki és működnek, mint a Google-é:
2. SERP funkciók
A hagyományos organikus eredményeken túl a keresőmotorok számos más típusú találatot is megjeleníthetnek, amelyek a „SERP-funkciók” gyűjtőfogalom alá sorolhatók. Sokféle SERP-funkció létezik amik a teljesség igénye nélkül a következők:
- „Helyi csomag” eredmények
- Google Cégprofilok
- Tudáspanelek vagy infó kártyák
- Belső linkek
- „Kiemelt kivonatok”
- Képcsomagok
- Videócsomagok
- „Az emberek ezeket is megkérdezték” funkciók
- Kapcsolódó keresések
- Plusz további SERP-funkciók a hírek, szállodai és utazási eredmények, vásárlás, GYIK, álláshirdetések és egyebek számára.
A „helyi csomagok eredményei” bizonyos lekérdezések helyi vállalkozásainak listáját jelenítik meg:
A Google Cégprofilok egyes lekérdezésekhez egyetlen helyi vállalkozást jelenítenek meg:
A tudáspanelek bizonyos lekérdezésekhez, szervezetekkel, személyekkel és helyekkel kapcsolatos információs kártyákat jelenítenek meg:
A belső linkek egy webhelynek az aloldalaira mutató linkeket jelenti, és az adott webhely organikus listájának részeként is megjelenhetnek, ha az egyes aloldalak elég erősek, vagy a keresőmotor úgy véli, hogy az egyes oldalak különösen relevánsak a felhasználó lekérdezésének szempontjából, mint például egy kiskereskedő adatlapja, amely női, férfi vagy gyerek ruházati aloldalakra mutató linkeket tartalmaz:
Kiemelt kivonatok
A találatoknak legalább négy fő típusa van, amelyeket „kiemelt kódrészleteknek” neveznek, beleértve az oldalakon található slideshow-kat, listákat, bekezdéseket és táblázatokat. A kiemelt kivonatok megjelenítéséhez a Google lekéri a weboldalak tartalmát, hogy közvetlenül a SERP-en belül összegezze és az információ forrásaira hivatkozzon.
A forrásukra hivatkozó képcsomagok és képválasztók:
A forrásaikra hivatkozó videócsomagok:
A „mások ezeket a kérdéseket is felteszik” funkciók összefoglalják és hivatkoznak további információkra a felhasználó eredeti lekérdezéséhez kapcsolódó mások lekérdezései alapján:
A Kapcsolódó keresések funkció további SERP-készletekre mutató hivatkozásokat tartalmaz, és arra kérheti a felhasználókat, hogy bővítsék ki a lekérdezésüket a kapcsolódó információk eléréséhez:
Vannak további SERP-funkciók a hírekhez, a szállodai és utazási eredményekhez, a vásárlásokhoz, a GYIK-hez, az álláshirdetésekhez és egyebekhez. A SEO azért fontos, mert befolyásolja, hogy a keresőmotorok milyen eredményeket és funkciókat jelenítenek meg.
Amit a SEO nem befolyásol, az a SERP komponens, amelyet egy hirdető fizetett. A keresőmotorok fizetett eredményei között szerepelhetnek a Google Ads programból származó hirdetések, mint például az alábbi példa a „szponzorált” címkével:
Bármikor, amikor egy eredményt „szponzorált” címkével látnak el, tudni fogja, hogy fizetett hirdetéselhelyezésről van szó, és nem befolyásolják a SEO erőfeszítései, de szinte az összes többi típusú eredményt, amelyet a keresőmotorok megjelenítenek, nagymértékben befolyásolja az optimalizálási stratégia.
Ami még kevésbé világos, mert még gyerekcipőben jár az az, hogy a keresőkbe lassan beépülő mesterséges intelligencia milyen hatással lesz a SEO-ra.
Melyek a SEO fő céljai?
Bár minden SEO kampánynak lehetnek egyedi céljai, a legtöbb online is jelenlévő vállalkozás szeretné elérni az alábbi eredmények egy részét vagy mindegyikét:
1. Nagyobb láthatóság a SERP-ekben
A Google felhasználók többsége a kereső találatainak első oldalán marad, hogy választ találjon a kérdésére, és 75%-uk rákattint az oldal első vagy második eredményére. Emiatt a viselkedés miatt a SEO egyik fő célja, hogy minél több keresés által, magasabb helyezést érjen el az eredmények között. Minél láthatóbb a tartalma, annál nagyobb az esélye annak, hogy a nyilvánosság megtalálja és kiválasztja.
A tanulás ezen szakaszában fontos tudni, hogy az olyan entitások, mint a Google, különböző eredményeket mutatnak a különböző felhasználóknak eszközeik helye és még a lekérdezéseik nyelvezetének kisebb különbségei alapján is.
2. Nagyobb forgalom a webhelyére
Amikor a keresők az organikus SERP-ekre kattintva érik el a webhelyét, azt „forgalomnak” nevezik. Az, hogy a SERP-ekből a webhely oldalaira történő kattintási arány (CTR) befolyásolja-e a Google organikus rangsorolását, folyamatos vita tárgyát képezi a SEO iparban. A Bing megerősíti, hogy mind a CTR-t, mind a visszafordulási arányt (milyen gyorsan hagyják el az oldalt a felhasználók, miután ráléptek) rangsorolási tényezőként használják. Bár a keresőmotor-algoritmusok pontos részletei titokban maradnak, magától értetődik, hogy a SEO munka célja az, hogy több forgalmat hozzon a SERP-ekből a weboldalakra.
3. Jobb minőségű forgalom
Bár a SERP-kből származó forgalom megnyerése eleinte úgy hangzik, mint egy valóra vált álom, általában csak akkor befolyásolja az alapvető üzleti célokat, ha ez a forgalom értékesítéssé vagy más kulcsfontosságú tevékenységgé alakul.
Például egy budapesti fánkbolt első oldalas rangsorolást érhet el a Google-on a kovászos fánk esetében. Lehet, hogy országos vagy akár nemzetközi forgalmat kap a weboldala ezekből a rangsorokból és erőfeszítésekből, de ha terméke ténylegesen csak a város ügyfelei számára érhető el, akkor ennek a forgalomnak a nagy része nem alakul át értékesítéssé, és csak névlegesen támogathatja a vállalkozás életképességét.
4. A nyilvánosság számára érthetőbbé tétel
A Google jutalmazza a nyilvánosság számára hasznos tartalmakat. A 2022-es „hasznos tartalom algoritmusfrissítésük” nagyrészt arra összpontosított, hogyan jutalmazzák a webhelyeket, amelyek szokássá teszik a keresők számára valóban hasznos tartalom közzétételét. A Google évek óta sürgeti a webhelytulajdonosokat, hogy a keresőmotorok helyett az embereknek hozzanak létre tartalmat.
A SEO segíthet abban, hogy webhelye érthetőbb, felfedezhetőbb és használhatóbb legyen a látogatók számára. Az optimalizálás befolyásolja, hogyan néz ki a tartalma, amikor a SERP-eken belül jelenik meg.
5. A keresőmotorok jobb érhetősége
Azért, hogy a keresőmotorok kiemelhessék és jutalmazhassák a webhelyünk tartalmát, hogy elérhesse a szükséges láthatóságot, forgalmat, a webhelynek érthetőnek kell lennie a robotok/pókok számára, amelyeket a Google-hoz és Binghez hasonló entitások használnak a digitális tartalom feltérképezésére és indexelésére. Ezeket az alábbiakkal érheti el:
-
Az On-page SEO, amely főként abból áll, hogy hogyan optimalizálja a weboldal egyes elemeit, hogy tartalma releváns legyen
-
Műszaki SEO, amely elsősorban a webhely technikai hátterének kezeléséből áll, hogy a keresőmotorok hatékonyan feltérképezhessék, indexelhessék és megértsék.
-
Off-page SEO, amely főként abból áll, hogy hogyan szerez linkeket, hivatkozásokat, harmadik felektől, ezáltal felépítve weboldalának „tekintélyét”
On-page SEO
A SEO-ba való befektetés magában foglalja az ügyfélkutatást, a piackutatást és a kulcsszókutatást, hogy tartalma tükrözze azt a nyelvezetet, amelyet a valódi emberek használnak a webhely tartalmi kínálatának keresésére. A kutatás eredményeit ezután beépítheti webhelye több elemének optimalizálásába, beleértve, de nem kizárólagosan:
-
Domain nevek
-
Oldal URL-címei
-
Oldalcímek
-
Fejlécek
-
Helyettesítő szöveg
-
Képek
-
Videók
-
Metaleíró címkék
-
Belső linkek
-
Webhelytérképek
-
Az egyes oldalak törzsszövege
Technikai SEO
Annak biztosítása érdekében, hogy webhelyét a keresőmotorok megfelelően indexelhessék és feltérképezhessék, és az emberek megfelelően használhassák, a technikai SEO magában foglalja többek között, az alábbi elemek kezelését:
-
Az analitikák beállítása
-
Webhely feltérképezése
-
Indexelési állapot
-
Robotok.txt állapot
-
Szabványosítás
-
Belső kapcsolati architektúra tervezése és kezelése
-
Kódolás
-
Mobilbarát, reszponzivitás
-
Böngészők közötti megjelenítés
-
Oldalállapot-kódok
-
Képtömörítés
-
Alapvető webes egészség-mutatók állapota
-
Oldalbetöltés/sebesség optimalizálása
-
Strukturált adatok
-
JavaScript-keretrendszerek/renderelés/előmegjelenítés
-
Indexelés megszüntetése
Off-page SEO
Azért, hogy weboldalai maximális láthatóságot érjenek el a keresőmotorokban, teljesítsék a releváns forgalomra vonatkozó célokat, és biztosítsák a keresett konverziókat, az off-page SEO alapvetően úgy határozható meg, mint a tartalomra való figyelemfelhívás gyakorlata. Ennek biztosítására többek között a következő lehetőségek állnak rendelkezésre:
-
Linkek és idézetek szerzése kiváló minőségű harmadik fél webhelyeiről a tartalom érdemei alapján
-
Hivatkozáselutasítás kezelése
-
Az online promóció különböző formáiban való részvétel, beleértve a közösségi média marketinget, vendégként való megjelenést harmadik fél blogjain, podcastjain és vlogjain
-
Hagyományos PR, beleértve a sajtóközlemények írását és az influencerekkel való kapcsolatépítést
-
Helyi vállalkozások számára helyi üzleti profilok létrehozása és strukturálatlan helyi hivatkozások létrehozása
A fenti tényezők együttesen befolyásolják, hogy a keresőmotorok hogyan értik meg és rangsorolják a webhelyeit.
Összegzés
Talán az egyik leglényegesebb módszer: tanulmányozni, hogy a keresőmotor mit ad vissza a legfontosabb lekérdezésekre, majd elemezni a legnagyobb versenytársakat ezekre a kifejezésekre.
Ahelyett, hogy univerzális rangsorolási tényezőket keresne, vizsgálja meg, hogy a Google, a Bing vagy más keresők milyen típusú médiát adnak vissza a legfontosabb kulcsszókifejezésekhez.
Sajátítsa el az on-page, off-page és technikai SEO alapjait, majd keresse meg a módját, hogy ne csak versenyezzen a legjobb eredményekkel, hanem megkülönböztesse márkáját a SERP-ekben, hogy kitűnjön a valódi emberek számára, mint a legjobb és legrelevánsabb erőforrás a lekérdezéseikhez.
Legyen óvatos azokkal az állításokkal, amelyek azt ígérik, hogy a cégét az első helyre teszik az organikus SERP-kben, vagy azokkal, amelyek kijelentik, hogy abszolút tudják, mi a keresőmotorok legmagasabb rangsorolási tényezői. Csak a keresőmotorok rendelkeznek ezzel az információval, és a SEO valójában a téma folyamatos tanulmányozásáról szól, mivel a keresés idővel fejlődik.
forrás: moz.com